Elektrisk motor på følgebåten vår
17. oktober 2025

Vi har byttet ut bensinmotoren på følgebåten med en moderne elektrisk motor. Dette er et viktig miljøtiltak som reduserer både støy og utslipp, og gjør hverdagen lettere for trenere og utøvere på vannet.
I september ble en ePropulsion X-12 elektrisk utenbordsmotor montert på klubbens katamaran følgebåt. Installasjonen ble utført av Rune og Ronny fra Raj Elektro i Råde, og alt utstyret ble levert av Ingeniør Dypvik AS i Fredrikstad.
Fakta om den nye løsningen
- Båt: Katamaran følgebåt
- Motor: ePropulsion X-12 (12 kW elektrisk utenbordsmotor)
- Batteri: ePropulsion G102, 96V – 10 kWh
- Lader: ePropulsion G102 hurtiglader
- Kontroll: ePropulsion Smart Throttle med 5” display og Digital Helm (ratt)
- Installasjon: Raj Elektro, Råde
- Leverandør: Ingeniør Dypvik AS, Fredrikstad
Batteri, sikringer, kabling og lader er pent integrert i en egen glassfiberkasse tilpasset båten. Alt er oversiktlig og enkelt å bruke, det er bare å lade, trykke på startknappen, og sette kursen ut på vannet!

Mindre støy, bedre kommunikasjon
Den største forskjellen merkes umiddelbart: stillheten. Den gamle bensinmotoren var både bråkete og luktet bensin, mens den nye elmotoren går helt lydløst.
Dette gjør det mye lettere for trenerne å kommunisere med utøverne på vannet uten å måtte rope, og samtidig gir det et bedre miljø for både padlere, publikum og naboer langs vannet.
Miljøvennlig og brukervennlig
I tillegg til å redusere støy og utslipp, krever den elektriske motoren minimalt med vedlikehold. På én vanlig treningsøkt bruker båten bare 10–30 % av batterikapasiteten, og batteriet kan fullades på rundt to timer, nok til flere økter i løpet av dagen.
Finansiering
Motoren ble finansiert gjennom Sparebankstiftelsen DNB og Norges Idrettsforbund. Idrettsforbundet utlyste muligheten for å søke midler til miljøtiltak. Dette gjorde det mulig å få økonomi til å kjøpe motoren.

Mer informasjon: